Home

BONNEN – lapis lapides

lapis lapides

1 O pastor animarum

2´22

2 O felix apparitio

3´57

3 O quam mirabilis

5´47

4 Rex noster

8´15

5 O virga ac diadema

8´41

6 lapis lapides

26´28

7 O pastor animarum

2´00

1-5, 7 Hildegard von Bingen/Bearbeitung BONNEN
6 BONNEN

Consuelo Sañudo   Gesang
Lothar  Burghaus   Baritonsaxophon, Klarinette
Gagga Deistler    Gitarren
Dietmar Bonnen    Harmonium, Akkordeon, Piano, Rhodes

Aufnahme: Deistler    Mix: Deistler/Bonnen

Layout: Bonnen    Satz: Voigt

Foto "Ggantija, Gozo 1994": Bonnen

Bereits im Mittelalter oder - wenn wir mündliche Überlieferung einschließen - vermutlich noch früher war es Tradition, ältere musikalische Formen und Werke als Basis für zeitgenössische Musik zu nutzen. Vielleicht aufgrund einer gewissen Unbekümmertheit gegenüber älteren Quellen wurde monophoner Gesang, wie mir scheint, oft mit spielerischer Leichtigkeit verarbeitet: Er wurde in Fragmente zerlegt, seine Silben wurden entsprechend den Erfordernissen einer neuen Kompositionsweise (organum) verlängert, oder er wurde für isorhythmische Motetten in neue rhythmische Einheiten zusammengefaßt. Später wurden frühere geistliche oder weltliche Melodien als Ausgangsmaterial für polyphone Gesänge oder ganze Messen verwendet; dies war vom Barock bis in die Gegenwart üblich, und wir finden unzählige Beispiele von Bach über Mendelssohn, Reger, Stravinsky und Hindemith bis hin zu Schönberg. Musikalische Synthese und gegenseitiges Befruchten sorgen dafür, daß sich die Musik ständig weiterentwickelt.
Es gab nie eine größere Vielfalt und Verfügbarkeit musikalischen Materials. War Musik zuerst ausschließlich live erfahrbar - in der Kirche, am Hofe, in Konzertsälen und später im Radio - so kann man heute schneller ein Lieblingsstück auf CD anwählen als eine Schallplatte umdrehen. Doch trotz aller technischen Weiterentwicklung können wir heutzutage auch Musiker hören, die sich auf »authentische« Aufführungen Alter Musik spezialisiert haben. Und jeder hat die Wahl: sucht man den Originalklang, oder fügt man die Entwicklung von acht Jahrhunderten Musik, die uns von Hildegard trennen, hinzu?
Hildegard von Bingen (1098-1179) war Visionärin und Mystikerin. Sie beschäftigte sich intensiv mit Heilmethoden und hinterließ vielfältige Vertonungen eigener Texte. Sie schien eine Menge über die Schwierigkeiten der menschlichen Existenz zu wissen, und sie nahm sie ernst, ohne das Göttliche in uns zu vergessen. Es war ihr möglich, sich über Menschliches und Göttliches auf eine Art zu äußern, die für unsere Sinne und Gefühle deutlich ist, die aber trotzdem ihre Geheimnisse behält.
Und gerade für Musiker ist der Gedanke faszinierend, daß jemand nicht nur Musik sondern gleichzeitig Bilder und lateinische Texte empfängt; faszinierend nicht zuletzt, da Hildegard sich weder in lateinischer Grammatik noch in musikalischer Notation auskannte, wie uns ihr Biograph Theoderich von Echternach berichtet.
Hildegards Sekretär Wibert von Gembloux erzählt uns, daß sie ihre Stücke »durch die Begleitung mit gebräuchlichen Instrumenten« bereicherte. Wir kön-nen nur über Hildegards Reaktion auf unsere »gebräuchlichen Instrumente« spekulieren.

Consuelo Sañudo, Übersetzung: D. Bonnen

BONNEN Ensemble

The tradition of using older musical forms and specific pieces as a basis for contemporary music dates at least from the Middle Ages, and probably from much earlier times if we include oral transmission. Perhaps due to lack of excessive respect towards older sources, monophonic chant was often treated with what seems to me playful lightness: it was fragmented, syllables were lengthened to suit the needs of the new composition (organum), or it was grouped into rhythmic units for isorhythmic motets. Later, earlier melodies sacred or secular became the sources for polyphonic vocal pieces or whole masses. This continued to be a practice in the Baroque and until the present day. We find examples all the way from Bach to Schönberg, not forgetting Mendelssohn, Reger, Stravinsky nor Hindemith. Musical synthesis and cross-fertilization insure the constant evolution of music.
There has never been the availability nor the variety of musical material we have now. If music was at first only available live, in church, at court, in concert halls, then on the radio, it has become possible to select a favorite piece on a CD instead of skipping tracks on an LP. And in spite of technical progress, we can also listen to musicians specializing in »authentic« performance of Early Music. We have a choice: do we seek the original sound or do we add eight centuries of musical development separating us from Hildegard?

Hildegard von Bingen (1098-1179) was a visionary and a mystic and wrote extensively about healing. She seemed to know a lot about the trials of human existence, and gave them the importance they deserved without forgetting the divine in us. She was able to address human and divine matters in a way which is clear to the senses and the emotions, though still retaining its mystery.
To a musician, the thought of someone who transmits not only music into the world but also visual images and Latin texts is very exciting, especially since according to her biographer Theoderich of Echternach she possessed no previous knowledge of Latin grammar, nor of musical notation.

Hildegard's secretary Wibert of Gembloux tells us that her pieces were »enriched through the use of the usual instruments«. We can only speculate about Hildegard's reaction to our »usual instruments«.

Consuelo Sañudo

 

Von Bingen bis Zappa - OBST
Dietmar Bonnen ist stilistisch nicht zu fassen. Vom Chanson bis zum Streichquartett hat sich der Kölner Komponist in beinahe jedem Genre artikuliert, auf einem Label mit dem profanen Namen "OBST". Dort pflegt aber auch Bonnen, der Interpret, eine Multistilistik sondergleichen. OBST versammelt in meist kammermusikalischen Varianten ein Programm von der mittelalterlichen Mystikerin Hildegard von Bingen bis zum zeitgenössischen Zyniker Frank Zappa. Bonnen hat sogar eine Komposition von Zappa klingend veröffentlicht, die jener nur auf Notenpapier hinterlassen hat: "Waltz for Guitar" (1958).

Michael Rüsenberg
Hessischer Rundfunk 1/99

 

... noch eigenwilliger sind die Vertonungen von Texten Hildegard von Bingens, die Dietmar Bonnen, Gagga Deistler, Lothar Burghaus und Consuelo Sanudo eingespielt haben. Atmosphäre & Improvisation zwischen E-Musik &. dem Rest der Welt. »lapis lapides« gibt's bei OBST.

Gitarre & Bass 3/99

»lapis lapides«, eine Einspielung des BONNEN-Ensembles, ist der mittelalterlichen Mystikerin Hildegard von Bingen gewidmet; sechs ihrer Lieder und ein rund 26-minütiges improvisiertes Instrumental hat Bonnen zu einer Suite arrangiert, die das Ambiente eines gotischen "chill-out room", lies: einer Kathedrale, heraufbeschwört. Wer den ersten Schritt in Bonnens seltsames Universum getan hat, wird fasziniert weitergehen.

Albrecht Piltz
KEYBOARDS 6/99

lapis lapides has Dietmar Bonnen on harmonium, as well as accordion and piano interior, accompanying Consuelo Sanudo's voice. Woodwinds and guitar with sustained traces of feedback introducing a sense of precariousness to the graceful, ethereal, melodic lines. Occupying half the CD, moody instrumental music foregrounds the accompaniment, as befits a musician who names Satie, Cage, and Eno as formative influences.

The Wire 1/99

 

 

 

 

The Polymathic Nun and the Pummelled Harpsichord - Improv meets Early Music

by Chris Blackford

The rediscovery of Hildegard of Bingen (1098-1179) was one of the most remarkable phenomena in the world of classical music recordings during the 1980s and 90s. Although famous in her own time as a visionary, naturalist, playwright, poet and composer, as well as an advisor to popes, emperors, kings and archbishops, no one could have predicted the commercial success of the music of this 12th century German abbess in the late 20th century. The recording that launched Hildegard's unlikely meteoric rise to stardom was "A Feather On The Breath Of God" (Hyperion CDA66039 CD), a collection of sequences and hymns, performed by GOTHIC VOICES and Emma Kirkby under the direction of Christopher Page, recorded in London in 1981. What, in the normal run of things, would have interested only a relatively small number of Early Music aficionados, became an amazing classical hit and, to date, Hyperion has sold over 200,000 copies of this award-winning disc. Needless to say, numerous other Hildegard interpreters soon afterwards emerged with their own recordings (SINFONYE, OXFORD CAMERATA, SEQUENTIA, and so on); so much so, that nowadays no self-respecting classical music store is without a well-stocked Hildegard section. The internet, also, is no stranger to the cult of the polymathic nun.


Perhaps the most unusual and controversial among this plethora of Hildegard-related releases is "lapis lapides" (Obst P330.10 CD, 1998) by the German-Spanish quartet BONNEN, an improvising group also known for their performances of works by Satie, Cage and Zappa, among others. Leo Records devotees will already have encountered the group's leader, Dietmar Bonnen (harmonium, accordion, piano, Rhodes electric piano), in the RUSSIAN-GERMAN COMPOSERS QUARTET which was responsible for the excellent 1996 recording "Not Only For ..." (Leo Lab 033 CD). Dietmar Bonnen's collaborators in BONNEN are Spanish vocalist Consuelo Sañudo, Lothar Burghaus (baritone saxophone & clarinet) and electric guitarist Gagga Deistler. In her sleevenotes, Sañudo writes: "Hildegard's secretary Wibert of Gembloux tells us that her pieces were 'enriched through use of the usual instruments'. We can only speculate about Hildegard's reaction to our 'usual instruments'."

 

 

 

Although "lapis lapides" may take too many liberties with Hildegard's soundworld for the average Early Music fan, BONNEN's approach to the original compositions is extremely sensitive as they interweave mainly abstract, improvised instrumental lines with the vocal melodies. Sañudo, a versatile classically trained singer who has also recorded two other Hildegard collections with SEQUENTIA, possesses a magnificent mezzo-soprano with a rich tone that conveys the archaic beauty and poignant simplicity of Hildegard's melodies (sadly the texts aren't included). Surprisingly, the BONNEN instrumentalists' approach is, in one respect at least, similar to the more 'authentic' interpretation on the aforementioned Gothic Voices disc, where droning reeds and symphony (hurdy-gurdy) provide a subdued accompaniment to the vocal ensemble. Though much of BONNEN's improvising is also centred on drones, they still manage to contribute interesting textural detail that always amounts to more than mere background effects and is carefully weighed against the dynamics of Sañudo's voice.

The album plays without pause for nearly an hour, including the lengthy title-track improvisation which is not based on Hildegard material, yet is entirely congruent with the devotional atmosphere elsewhere. For 26 minutes the group displays a marvellous rapport and astute attention to pacing and developmental flow, crafting a spacious improvisation of slowly shifting, interpenetrating timbres where Burghaus' smouldering baritone sax and velvet clarinet merge with Diestler's languorous guitar squeals and angular note-bending; Dietmar Bonnen applies sparing Rhodes smudginess, chilling the air with gelid accordion and brisk strokes of the piano's innards, while Sañudo's occasional vocals turn the mind's eye to a much earlier time and place. The ancient and the modern have seldom commingled in such a wonderfully evocative way.